قالبهای وافل ، امروزه یکی از پر مشتری ترین مصالح ساختمانی مدرن به شمار میروند که از آنها در ساخت و تجهیز کف ها و سقف های سازه ها و ساختمان ها و بناهای مدرن بطور گسترده ای استفاده بعمل می آید. این قالب ها که در طرح ها و اندازه های گوناگونی در بازار مصالح فروش ها پیدا می شوند ، نقش مهمی در کاهش هزینه های ساخت و ساز و صد البته ایجاد ایمنی بهتر و بیشتر و همینطور پدید آمدن منظره و زیبایی چشمگیر در معماری نوین داشته اند. در این میان کاهش قیمتها و هزینه سهم بسزایی در جلب نظر معماران ، پیمانکاران و مهندسان این حوزه داشته است که این امر از مهمترین مزایای قالب های وافل بشمار می رود.

ویژگی قالب های وافل

شاید به جرات بشود گفت که یکی از عمده ترین ویژگی هایی را که می شود به قالب وافل نسبت داد محکم بودن آنها و دوام طولانی مدت آنهاست. قالب های وافل خیلی مقاوم هستند و از موادی ساخته شده اند که مقاومت آنها را در برابر خوردگی و ضربه خوردن بالا برده است. برای همین هم کارگران و افرادی که در ساختمان سازی مشغول هستند با خیال راحت می توانند در طول کار روی اینها راه بروند و ترسی بابت شکسته شدن یا ترک خوردن این قالب های واقل نداشته باشند.

پروژه برج ICT

 در واقع همین خصوصیت ها است که باعث می شود کار ساخت و ساز بناها با سرعت بیشتر و روند بهتری پیش برود و ایمنی عوامل دخیل در ساخت و ساز با استانداردهای روز تامین شود. با چنین مزایا و ویژگیهایی است که امروزه قالب های وافل جایگزین بهتر و مناسب تری برای تیرچه ها و بلوک های پیش ساخته بشمار می آیند. پیمانکاران ساختمان ها و مهندسان طراح سازه ها در زمان تصمیم گیری برای بکارگیری قالب وافل در کف ها و سقف ها لازم است به نکات مهمی چون وزن قالب وافل، جنس، سطح ایمنی و محکم بودن قالب وافل، نمای اکسپوز قالب وافل ، ابعاد و نوع عملکرد آن و حتی مواردی چون قفل دار بودن قالب ها توجه کافی داشته باشند. در حقیقت همین توجه دقیق و کارشناسانه به این ویژگیها است که در تغییر قیمت قالب وافل نقش عمده ای ایفا می کند.

عوامل موثر در قیمت قالب وافل

آنچه باید بعنوان بهای قالب وافل پرداخت شود به موارد گوناگونی بستگی دارد. این موارد شامل مقدار مصرف بتن ، میزان میلگرد بکار رفته در کار، هزینه های پیاده سازی سقف وافل ، حقوق کارگران و هزینه های مواد افزوده شده به بتن می شود. در کنار همه ی اینها هزینه های مربوط به خرید و یا اجاره کردن قالب های وافل را هم باید اضافه کرد.

دانستن این نکات مهم به پیمانکاران ، مهندسان راه و ساختمان ، و گردانندگان پروژه های عظیم عمرانی امکان این را می دهد که با آگاهی بیشتری مراحل ساخت و ساز را پیش ببرند و مدیریت بهنیه ای را در راستای کم کردن هزینه های اضافی و برآورد کل هزینه ها از همان ابتدای شروع پروژه ی ساختمانی داشته باشند.

از طرفی ، یکی دیگر از راه های بهره مندی از برآورد دقیق از قیمت قالب وافل آن است که می توانید تمامی ویژگیها و اطلاعات مربوط به پروژه ی عمرانی خودتان را به مهندسان و مشاورانی که در این زمینه خبره هستند بدهید و این گروه های مشاور، خیلی راحت با وجود اطلاعات گسترده ای که از بازار مصالح و قیمتهای مختلف قالب های وافل دارند ، با توجه به بودجه ی شما و نیازهای پروژه تان بهترین پیشنهادات را در زمینه ی خرید قالب وافل و قیمت انواع وافل های سقفی به شما ارائه خواهند داد.

قیمت قالب های وافل یک طرفه و دو طرفه

بعلاوه، در قالبهای وافل یک طرفه و دو طرفه موارد بسیاری هستند که در تعیین قیمت پرداختی تقش چشمگیری دارند. بعنوان نمونه ، قالب وافل یک طرفه، هزینه اجرا و قیمت قالب وافل یک طرفه متفاوت تر از اجرای قالب دو طرفه می باشد. به این معنا که هزینه ای که پیمانکاران برای اجرای سقفهای ساخته شده با قالب وافل یک طرفه باید بپردازند به ازای هر متر مربع سنجیده می شود. همینطور، در فاکتوری دیگر باید هزینه و دستمزد اجرای آن را پرداخت نمایند.

اما در قالب وافل دو طرفه قضیه طور دیگری است و قاعدتاً برحسب تعداد قالب وافل دو طرفه مصرف شده در پروژه ی عمرانی ، برآورد قیمت صورت می گیرد. باید یادآوری کرد که قالبهای وافل یک طرفه مثل سقف تیرچه بلوک عمل می کنند و از قطعاتی پلاستیکی که طرحی شبیه یو (U) دارند درست شده اند که وقتی چند قطعه ی آن را در کنار هم بچینند یک مستطیل را ایجاد می نماید. اما قالب های وافل دو طرفه از ماده ی پروپیلن تهیه شده اند و سبکتر هستند. در صورتی که بخواهید سقف شبکه شبکه ای از قالب وافل بسازید از این قالب وافل دو طرفه باید استفاده کنید. همچنین این قالب های وافل دوطرفه بار را به تیرچه های پیش تنیده ی اطراف انتقال می دهند که این امر از مزایای این نوع از قالب می باشد و در قیمت گذاری آن تاثیر دارد.

کاربرد کمتر میلگرد و بتن با سقف وافل

برای کاربرد کمتر آرماتور و بتن در ساخت و ساز ، مهندسانی که کارشان مشاوره های ساختمانی است بهره گیری از سقف های وافل را پیشنهاد میدهند. چرا که در این سقف ها بخاطر حذف بتن در بخشهای تحت کشش سقف و به دلیل استفاده از قالبهای وافل حفره دار صرفه جویی قابل تاملی در مصرف بتن صورت گرفته است. در بکارگیری سقف وافل خواهید دید که فولاد و بتن خیلی کمتر دخالت دارند و با انجام عملیات مش پایین سقف ، عملکرد بهتر و بهینه تری در راستای پیشرفت پروژه ی عمرانی شاهد خواهید بود که این امر کاهش و گاه صفر شدن کاربرد میلگرد را هم در پی خواهد داشت.

محاسبه ی قیمت وافل

در نهایت باید گفت که برای حساب کردن قیمت نهایی یک پروژه ی عمرانی با قالب وافل لازم است وزن آرماتور و بتن بکار رفته را حساب کنیم. برای پروژه های کوچک بهتر است بجای خرید قالب وافل ، آنها را اجاره کنید که قیمت کمتری در بر داشته و هزینه کمتری به شما تحمیل میکند. اما اگر یک پروژه ی عمرانی با تعداد طبقات زیاد در دست اجرا دارید بهتر است اقدام به خرید قالب وافل نمایید.