برای خرید قالب وافل و دریافت لیست قیمت با شماره های زیر تماس بگیرید:

۰۹۱۲۹۴۱۱۹۹۰

از دو دهه ی آخر قرن بیستم به بعد سیستم های رایجی که در طی دهه ها در پروژه های عمرانی و ساختمان‌سازی به کار گرفته میشد بطور چشمگیر و غیر منتظره ای پیشرفت کرده و طبقه بندی شدند. حالا استفاده از ستونهای قالبها در مهندسی راه و ساختمان مد نظر همه کارشناسان این حوزه بود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در عرصه های مختلف صنعت، تغییرات چشمگیری در زندگی روزمره ی بشر  در هر لحظه در حال بوقوع پیوستن است. ظهور ساختمانهای بلند مرتبه و انواع سازه های تجاری و صنعتی که همه روزه در گوشه و کنار دنیا به چشم می رسند، گویای این مطلب است که ذهن خلاق و خستگی ناپذیر آدمی، برای کسب زیبایی و راحتی لحظه ای به استراحت نمی گذراند. ایجاد رونق و کیفیت های برتر در ساخت و ساز ، تنها به دلیل پدید آوردن فضای زیبایی در ساختمانها نیست. بلکه  ایجاد راحتی و تامین امنیت جانیِ بیشتر انسانها را در  زمان وقوع حوادث غیر مترقبه ، باید از اهداف عالی این گونه خلاقیتهای مهندسی عمرانی بشمار آورد.

ابداع سقف وافل یکی از همین نوآوریهای شگرف در زمینه ی صنعت راه و ساختمان شمرده میشود. ابداعی که دراپ کپ و دراپ پنل را نیز به فناوری ساخت و ساز اضافه کرد. تمرکز بر روی سبکی ساختمانها و سازه های جدید و سیستم های قالب منجر به بکارگیری سیستم های سقفی یک طرفه شد. در این دوره، استفاده از دالهای تیرچه دار و قالبها و دالهای وافل دیگر عمومیت یافته بود. حضور فضاهای خالی در سطح پایینی دال از مهمترین ویژگیهای سقفهای وافل بشمار میرود.  اشکال مختلف مکعبی یا استوانه ای را میتوان در اینگونه دالهای وافل مشاهده کرد.

سقف وافل

سقف وافل گونه ای از سقفهای بتنی بشمار می آید که فواید اقتصادی فنی آن در کنار نمای زیبایی که به بنا می دهد ، امروزه آن را به یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در ساخت پروژه های عمرانی تبدیل کرده است. در حاضر اگر بخواهیم در یک سازه دست به ایجاد سقف وافل بزنیم حتماً لازم است که از قالب وافل استفاده کنیم. این قالب وافل، وزن مرده ی ساختمان را کم کرده ، در عین حال چهره ی زیرین سقف را زیباتر نشان می دهد.  کاربرد این سقفهای وافل را در پروژه های عمرانی با دهانه های بلند هم میتوان دید. با توجه به نوع کارکردهای متفاوت این سقفها باید آنها را به دو نوع یک طرفه و دو طرفه متمایز نمود.

اما قبل از پرداختن به گونه های سقف وافل خوب است بدانیم در مورد قالب های سقفی سوالات متعددی میتواند در هر ذهن کنجکاوی نقش ببندد. سوالاتی که پاسخ به آنها می تواند نقش موثری در تصمیم گیری سازندگان سازه و پیمانکاران ساختمان ها و پروژه های عظیم عمرانی داشته باشد. ما در اینجا تعدادی از این سوالات رایج را بهمراه پاسخ آنها آورده ایم.

 

وافلها در ساخت و ساز چیستند؟

دال‌های وافل بتنی، شبیه غذایی که به آن نام ‌گذاری شده‌اند، کف‌ها و سقف‌های بتونی مسلحی هستند که از شبکه ‌ای مربعی با اضلاع عمیق استفاده می ‌کنند. کاربرد این شکل از ساخت و ساز را میتوان در فرودگاه ها، پارکینگ ها و پارکینگهای طبقاتی، ساختمان های تجاری و صنعتی، پل ها، منازل مسکونی و سایر سازه هایی که نیاز به پایداری بیشتری در آنها حس می شود ، مشاهده کرد.

دال وافل یا دال تیرچه دو طرفه، دال بتنی ساخته شده از بتن آرمه با دنده های بتنی در دو جهت در قسمت زیرین آن است. نام وافل از الگوی شبکه ای گرفته شده است که توسط دنده های تقویت کننده ایجاد می شود.

چرا دال وافل بکار میرود؟

صفحات غلاف وافل عمق مناسبی را برای ایجاد سوراخ در سطح زیرین فراهم می کنند. این امر باعث می شود تا نصب سیستم های مختلف آسان تر و زمان کمتری صرف شود.  شکل قالبها نمای زیبای ویژه ای را به سطح بتنی شده در پایان کار ساختمان میدهد .در بیشتر موارد سطوح بتنی بعنوان رویه پایانی کار بکار رگفته میشوند. در واقع باید گفت بکارگیری دال وافل جهت پوشاندن دهانه های بزرگ در سازه ها و پروژه های عمرانی عظیم از دیرباز هم مدنظر مهندسان این حوزه بوده است ، بطوریکه انواع گونه های دال در طول یک قرن اخیر در ساخت این دست از بناها بکار گرفته می شده است. اما قدیمی ترین و معروفترین کاربرد دال توخالی ، پوشش سقف ۴۳ متری معبد پانتئون روم باستان است که در قرن هفدهم میلادی ساخته شده است.

تعریف قالبهای وافل

قالب‌های وافل یک سیستم قالب قابل استفاده مجدد برای ساخت کف‌های بتنی آجدار دو طرفه هستند که در مقایسه با دال‌های مسطح سنتی می‌توانند دهانه‌های بیشتری داشته باشند و بتن کمتری مصرف کنند. هر قالب وافل که از فیلکور ( Filcor ) با پوسته پلی پروپیلن خارجی تولید می شود، مطابق با نیازهای فردی پروژه ساخته شده است و می تواند چندین بار مورد استفاده مجدد قرار گیرد. در هنگام وارد آمدن هر گونه  ضربه ای ، قالب وافل، مشروط به مشخصاتی که برای آن در حین ساخت تدارک دیده اند، می تواند  پایانی با کیفیت خوب را برای پروژه ای که در ان به کاربر رفته است رقم بزند.

قالبهای وافل ، ظروف پلاستیکی قابلمه ی شکلی هستند که ابعاد و شکلهای متفاوتی از آنها وجود دارد قالب وافل در واقع برای حذف بتن در دال های بتنی بکار گرفته می شود. قالبهای وافل را باید از ابزار آلات مهم در ساخت سقفهای وافل بشمار آورد که بهره ی اقتصادی قابل ملاحظه ای را برای سازندگان ساختمانها و پیمانکاران بهمراه دارند. از مهمترین نکات استفاده از قالبهای وافل دقت در انتخاب شکل و ابعاد آنهاست.

(مشاهده لیست قیمت قالب وافل)

ویژگیهای قالبهای وافل

  1. دال های آجدار دو طرفه می توانند دهانه های طولانی تری نسبت به دال های مسطح سنتی داشته باشند.
  2. کاهش حجم بتن.
  3. برخورداری از پتانسیل کاهش وزن و ضخامت قالب.
  4. پرداختِ با کیفیت خوب و قابل دستیابی برای بخشهای زیر سقف و طاقهای در معرض دید، مشروط به برخورداری از مشخصات.
  5. برخورداری از وزن سبک و راحتی در نصب و وارد آوردن ضربه.
  6. قابلیت بکارگیری برای استفاده ی مجدد.
  7. بهره مندی از قابلیت سرویس در دسترس برای برداشتن دقیق و ظریف از جای کارگذاشته شده.
  8. آپشنهای فایبر گلاس در دسترس.

برای پرداختهای بتن با قابلیت های بیشتر، تعداد زیادتری قالب با کاربرد مجدد یا پروفایلهای پیچیده تر قالبهای وافل فایبرگلاس  را میتوان عرضه کرد.

هدف از نصب و کاربرد قالبهای سقفی وافل  چیست؟

 سقف های وافل زیرمجموعه ای از سقف های قفسه ای بشمار می آیند. تفاوت اصلی بین این دو این است که تیرهای سقف وافل از یکدیگر عبور می کنند تا یک الگوی تکرار شونده را در سقف ایجاد کنند. هر دو سقف کاذب و سقف وافل را باید انتخاب هایی عالی برای فضاهای بزرگی شمرد که نیاز به سبک و تجمل بیشتری در آنها احساس میشود. از مهمترین ویژگیهای استفاده از قالبهای سقفی وافل ، قابل استفاده ی مجدد بودن آنهاست. پیش از روی کار آمدن این نوع قالبها، قالبهای سقفی دیگری مانند  قالبهای یوبوت، بابل دِک و کوبیاکس در طراحی و اجرای سقف سازه ها بکار گرفته میشدند که پس از کارگزاری در سقف ها و ریختن بتن در حفره های درون دال دیگر نمی شد از آنها استفاده کرد. اما مزیت مهم قالبهای سقفی وافل در همین کاربرد دوباره ی اینهاست به این ترتیب که پس از بتن ریزی و سخت شدن بتن، قالبها را جدا کرده و دوباره آنها را در بخشی دیگر بکار می گیرند.

 

حداکثر دهانه برای دال وافل چقدر است؟

صفحات وافل برای دهانه های بیشتر از ۴۰ فوت (۱۲ متر) ترجیح داده می شوند، زیرا آنها بسیار قوی تر از دال های مسطح، دال های مسطح با پنل های قطره ای، دال های دو طرفه، دال های یک طرفه و دال های تیرچه یک طرفه به حساب می آیند.

اطلاعات قالب وافل
اطلاعات قالب وافل

سقف وافل یک طرفه

این سیستم برای سازه هایی با دهانه های بزرگ و بار زنده کوچک مطلوب است. از آنجایی که قابلیت بتن تحت کشش کم است، عملاً استفاده از بتن در مناطق کششی ناکارآمد است. برای همین هم در ساخت و سازهای عمرانی که دهانه های کوتاه برای آنها نقشه کشی شده است از سقفهای وافل یک طرفه استفاده میشود. قالب مورد استفاده در این سقفها مستطیل شکلند و آنها را بصورت دال یک طرفه بکار میبرند. این قالبها را بیشتر بصورت قطعات پلاستیکی U شکل می بینیم که در کنار بخشهای قابل اتصال کناری، قطعه ای مستطیل شکل را تشکیل می دهند. این نوع قالب داری گودی ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر با طول قالب تغییر است. در این مدل از سقفها مقدار کاربرد میلگرد کمتر است. چرا که تیرچه های بکار گرفته شده در آنها در یک سمت قرار می گیرند، که این خود نوعی صرفه جویی اقتصادی را بهمراه دارد. همچنین، سیستم دال وافل یک طرفه شامل یک دال توخالی با ارتفاع بیشتر از ارتفاع دال های کامل است.

سقف وافل دوطرفه

دال وافل یا دال تیرچه دو طرفه، دال بتنی ساخته شده از بتن مسلح با دنده های بتنی در دو جهت در قسمت زیرین آن است. نام وافل از الگوی شبکه ای گرفته شده است که توسط دنده های تقویت کننده ایجاد می شود. در واقع قالبهای سقفی وافل دوطرفه بیشتر در ساخت سقفهای شبکه ای شکل یا دو طرفه استفاده شده و بار روی آن را در دو راستا انتقال می دهند. بقولی میتوان گفت انتقال بار زنده و مرده سقف به تیرچه های اطراف هر چشمه به این صورت انجام می پذیرد. از این مدل سقف وافل دو طرفه در بیشتر اوقات میتوان در سازه هایی با دهانه های بلند استفاده کرد. قالبهای وافل در این سازه ها قابلمه ای شکل هستند که به صورت دال دو طرفه بکار گرفته میشوند. تیرچه های مورد استفاده در این سقفها را عمود برهم کار می گذارند. برهمین اساس با اینکه هزینه ی اقتصادی این سقفها بیشتر از نوع یک طرفه است ولی قدرت استحکام بیشتر و قابل ملاحظه تری را میتوان در آنها دید.  بعلاوه باید اضافه کرد که در کنار این قالبهای وافل دوطرفه نوع قفل دار آنها هم موجود می باشند که آنها را باید به روزترین نوع این قالبهای سقفی وافل بشمار آورد. ارمغان این قالبهای وافل دوطرفه ی قفل دار  را باید در یکدست شدت سقفها ، سهولت و افزایش کیفیت در اجرای کار و همینطور بالاتر بردن استاندارد تامین امنیت جانی شمرد. از ویژگیهای این قالبهای سقفی دو طرفه ترکیب آسان  آنها با قالبهای فلزی است. ابعاد این قالبهای سقفی وافل دوطرفه را میتوان در ۶۰*۶۰ تا ۹۰*۹۰ یافت. همچنین گودی این قالبها ۱۸ تا ۴۰ سانتی متر متغیر می باشند.

مزایای کاربرد قالب سقفی وافل

کاربرد قالبهای سقفی وافل هیچ محدودیتی برای ساخت و ساز ندارد و از این قالبها برای دالها و طبقات و انواع دهانه ی سازه ها و پروژه های عمرانی میتوان بکار برد. این قالبهای سقفی وافل ، پتانسیل تحمل بار زیادی دارند. به دلیل ظاهر زیبایی که این قالبها به ساختمان میدهند از آنها بطور گسترده ای در مکانهایی مثل فرودگاه ها، بیمارستانها، پارکینگها و … بکار گرفته می شود.

سقفهایی که از دال وافل در آنها استفاده شده است به دلیل آرماتور تقویتی که در هر دو طرف بکار برده شده است مقاومت قوف العاده بالایی در برابر حوادثی نظیر زلزله یا تکانه های شدید از خود نشان می دهند. سبک بودن دال وافل مصرف بتن آن را هم کم کرده که همانطور که پیش تر گفتیم کم هزینه بودن آ را بطور چشمگیری در پی دارد.  صرف مدت زمان کارگزاری کمتر، ایجاد محیط کار امن تر برای کارگران، حجم بتن و فولاد بکار رفته ی کمتر و عدم ریزش شیرابه های بتن از بین قالبها ، از دیگر مزیتهای قابل ذکر این شیوه می باشد.

با همه ی اینها لازم به ذکر است که از این نوع سقفهای وافل نمی توان به راحتی بر روی سطوح شیب دار استفاده کرد که محدودیتهایی در بردارد. دیگر اینکه برای پر کردن این قالبهای سقفی وافل با خاک، باید کمی وقت و زمان بیشتری سرمایه گذاری کرد .