زه کشی سه بعدی چیست؟

زه کشی سه بعدی را در صنعت ساختمان با نامهای گوناگونی میتوان شناخت که از آن میان میتوان به ژئودرین، دریناژ، آکواسل و…اشاره داشت. زه کشی سه بعدی را باید نوعی شبکه بندی دانست که ساخت و طراحی آن ها شبیه صفحات پروپیلنی یا HDPE می باشد. صفحات یا پنلهایی که آنها را در ابعاد پنجاه در پنجاه و با ضخامت ۳ سانتی متری میتوان یافت و خریداری کرد. بعنوان مثال این صفحات کاربرد زیادی در روف گاردنها  و در طراحی پوشش سبز بام برجهای بلند مرتبه دارند.

نوع خاص طراحی آنها کاربری این صفحات پروپیلنی را در زهکشی حرکت آب و بصورت Flow Rate بالا در سطح وسیعی بخصوص در شهرسازی و ساختمانها و برجها میسر کرده است. زبانه و چفتهایی که روی این سطوح کار گذاشته شده اند طوری عمل می کنند که خیلی راحت این پنلها بهم وصل شده و قادریم پنلهایی با اندازه های متفاوت که میخواهیم، برای عمل زهکشی در هر مکانی فراهم آوریم. با اینکه در سطح این صفحات زهکشی فضای خوب و نسبتاً باز و کافی وجود دارد، اما طرز و شکل طراحی خاص این پنلهای زهکشی باعث شده است تا بتوانند حجم فشار زیاد و قابل توجهی را تحمل کنند و این از مزایای قابل توجه این پنلهای پروپیلنی زهکشی سه بعدی می باشد.

استفاده از فناوری روز دنیا در پانل های زهکشی سه بعدی ایران سقف

این پانل ها با آخرین تحقیقات به روز جهان برای انواع زهکشی (سازه) جایگزین مناسب برای روش های سنتی آن می باشد.

مزایا زهکش سه بعدی

عمرطولانی : جنس این مواد از پلیمر بوده که عوامل محیطی هیچگونه تاثیری بر روی آن ندارد.

کاهش حجم خاکبرداری به جهت ضخامت کم این پانل ها

باربری قابل توجه این پانل ها (حدود ۸۰ تن بر متر مربع)

حجم آبگذری ۷۶ لیتر در ثانیه به واحد عرض به اضای گرادیان ۱ درصد

زهکش پی ساختمان : بسیارمناسب در مناطقی که سطح آب زیر زمینی بالابوده یا بارنزولات آسمانی فراوان میباشد.

لازم به توضیح است که آب یکی از مخرب ترین عوامل طبیعی تخریب سازه ها میباشد که در صورت عدم کنترل خسارات فراوانی به سازه وارد می آورد.

زهکش دیواره:مناسب برای دیواره انواع تونل ها و همچنین سازه های زیر زمینی که در مجاورت سفرههای آب های زیر زمینی قرارا دارد.

زهکش بام سبز و چمن استادیوم های ورزشی: با توجه به شکل ظاهری این پانل ها می توانند دو لیتر بر متر مربع از آب مازاد آبیاری یا نزولات آسمانی را در خود نگه دارند.

و بدین طریق رطوبت مورد نیاز ریشه گیاهان را به طور مداوم ( در صورت عدم آبیاری فضای سبز ) تامین نماید.

زهکشی زیر جاده : در مواردی که نشست جائه ممکن است خسارات زیادی به بار آورد مانند باند فرودگاه استفاده از پنل های زهکش سه بعدی به خاطر بالا بودن باربری آن بهترین گزینه برای زهکش زیر جاده باند فرودگاه و ریل راه آهن میباشد.

 کاربری پنلهای زهکشی سه بعدی

شبکه های زهکشی سه بعدی را در کنار ژئوتکستایل که همان نسج های قابل نفوذ هستند، بکار می برند که در حقیقت نقش نوعی پوسته ی محافظ ضد آب را در زهکشی ایفا می کند. بعلاوه، به شکلی تهویه را برای سطوح بتنی سازه ها ایجاد کرده که این امر سطح تنش بر اثر گرما و میزان ترک خوردگی سطوح را پایین می آورد.

ژئودِرِین ها در زهکشی سه بعدی

در زهکشی های سه بعدی از ژئودرین ها استفاده می کنند. ژئودرین یا همان یونی درین ها، ژئوکامپوزیتهایی هستند که از نوعی پلی اتیلن خاص ساخته شده اند و در یک طرف و یا هر دو سطح آنها ، سطوح ژئوتکستایل بکار برده شده است. این ژئودرین ها می توانند جریان آب را به خوبی با گذردهی نسبتاً بالا  هدایت کنند و توان کاربری در اغلب ساختمانها و بناهای ژئوتکنیکی را که به زهکشی سه بعدی نیازمندند، دارند. یونی درین ها را باید محصولات مناسب با هزینه های پایین دانست که در برابر اوضاع گوناگون شیمیایی و یا حتی جاهایی که نیازمند مقاومت نسبت به هوازدگی می باشند، توان ایستادگی دارند. ژئودرین ها راحت و به آسانی تولید می شوند و ارزانند و در سازه های ساختمانی از خاک حفاظت خوبی بعمل می آورند.

مدیریت بهتر آب با پنل های زهکشی سه بعدی

در روزگاری باید در مصرف آب صرفه جویی عاقلانه و مدبرانه ای بعمل آورده شود، پنلهای زهکشی سه بعدی به خوبی مصرف آب را مدیریت می نمایند. این پنلها آب اضافی را گرفته و به اندازه ی کافی آب را در محل مورد نظر حفظ می نمایند. شکل خاص طراحی این پنلها بصورتی است که قالبهای لیوان شکلی در خود برای نگهداری آب و همچنین ایجاد رطوبت بهتر در سطوح دارد. در واقع در این لیوانها آب همیشه و به مقدار کافی ذخیره نگهداشته شده و رطوبت محیط به حد مورد نیاز فراهم آورده میشود.

فواید پنلهای زهکش سه بعدی

مزیتهای زیادی را میتوان برای پنلهای ژئودرین نام برد. مزیتهایی که باعث می شوند کاربرد آنها به طرز چشمگیری فراگیر شود. از میان این مزیتها میتوان به جنس این پنلها اشاره کرد که از پلی پروپیلن سنگین ساخته شده اند و شرایط مختلف آب و هوایی محیط کاربرد، هرگز نمی تواند آسیب و خسارتی به آنها وارد آورد. دیگر اینکه میزان خاک برداری در کاربرد این ژئودرین ها کمتر شده است که این تنها به علت ضخامت ۳ سانتی متری آنهاست که حجم خاکبرداری را به نسبت پایین آورده است. از دیگر مزیتهای مهم پنل زهکشی سه بعدی یونی درین، میتوان سبک بودن آنها را نام برد که حمل و نقل را خیلی خیلی راحت کرده است.

کاربردهای گوناگون زهکش های سه بعدی

-آکواسل ها در سازه های امروزین کاربردهای متفاوت و چشمگیری پیدا کرده اند. از این پنل های زهکش سه بعدی میتوان در طراحی و ساخت روف گاردن ها یا به اصطلاح بام سبز در برجها و ساختمان های بلند مرتبه، پنت هاوس ها و یا حتی ویلاهای لوکس چند طبقه استفاده ی گسترده ای نمود. در حقیقت این کاربری را باید از مهمترین استفاده های آکواسل ها دانست.

چون براثر بارش باران یا آبیاری همیشه ممکن است مقدار زیادی آب هدر رفته یا انباشت شود، در کاربری این پنلها طراحی به گونه ای است که آب مازاد در گلدانهای این سطوح نگهداشته شده و سبب حفظ رطوبت کافی خاک و پوشش سبز بام می شود که این را باید به نوعی مدیریت هوشمندانه ی آب در عصر کنونی دانست.

-از دیگر مهمترین کاربردهای زهکش های سه بعدی میتوان کاربرد آنها را در فوندانسیون ساختمانها نام برد. در مناطقی که وجود آبهای جاری زیرزمینی اثبات شده و یا به دلیل شرایط محیطی، زمین دارای رطوبت همیشگی است و بارش باران دائمی و بیش از دیگر مناطق می باشد، از این پنل های زهکش سه بعدی استفاده ی گسترده ای در پی ساختمانها و سازه ها بعمل می آورند.

-دیگر اینکه پنل های زهکش های سه بعدی را می توان در جدار تونل ها و یا سازه هایی که در زیر زمین و در مجاورت رطوبت یا آبهای زیر زمینی بنا می شوند، بکار برد.

-پنل های زهکش سه بعدی را در زیر سازی جاده ها و راه ها، ساخت باند فرودگاه ها و یا برپایی ریل های راه آهن، بطور گسترده ای مورد استفاده و کاربرد قرار می دهند. این امور را بر اثر مطالعه و شناخت امکان نشست خاک بر اثر رطوبت خاک و و یا وجود چشمه ها و قناتهای زیر زمینی شناسایی کرده و پنل های رهکش سه بعدی را جهت جلوگیری از فرونشست پروژه ها بصورت زیرساخت بکار می برند.

مراتب کاربرد پنل زهکش سه بعدی

مراحل استفاده و کاربرد زهکش های سه بعدی در بیشتر پروژه ها به اینصورت است که پس از بتن سقف، از لایه ی ژئوممبران استفاده کرده، سپس لایه ی ژئوتکستایل را بکار برده و پس از آن پنل زهکش ژئودرین را کار می گذارند. روی ژئودرین را هم با یک لایه ی دیگر از ژئوتکستایل پوشانده و پس از این مرحله از ژئوسل بعنوان لایه ی نگهدارنده و محافظ خاک استفاده می کنند. پس از این مرحله پوشش سبز گیاهی را میتوان مورد کشت قرار داد.

زهکش سه بعدی نوینترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی

زهکش سه بعدی را باید یکی از نوین ترین مصالح ساختمانی پرکاربرد شمرد که امروزه کابری های گسترده ای را در صنعت ساختمان سازی و معماری های مدرن پیدا کرده است. اساساً زهکش سه بعدی را در معماری نوین با عناوینی همچون ژئودِرِین، دِرِیناژ، و یا آکواسل میتوان شناخت. این ابزار نوین ساختمانی را در کل باید گونه ی خاصی از شبکه بندی پلیمری شمرد که در طراحی و ساخت روف گاردنها و فضای سبز بامهای بلند آسمانخراشها بخصوص کاربری وسیعی پیدا کرده است. ورقه های طراحی شده ی این زهکش ها معمولا در ابعاد ۵۰*۵۰ دیده می شوند و ضخامتی حدود ۳ سانتیمتر دارد.

طرز کار این زهکش های پروپیلنی را باید بصورت فُلورِیت شمرد که حرکت آب را در سطح آن، بویژه در  پشت بامها و روف گاردن ها بسیار سهل و آسان کرده است. طراحی و ساخت این پنل های زهکش سه بعدی به طوری است که صفحات زهکش خیلی راحت بهم متصل شده و میتوان آنها را برای هر فضایی و در هر اندازه و متراژی آماده کرد. از مهمترین مزیتهای موجود در این زهکش ها را میتوان جنس خوب پلیمری آنها شمرد که در تماس با رطوبت و هر نوع خاک و کودی و هر فضا و آب و هوایی مقاوم است و فرسوده و تخریب نمی شود.

از طرف دیگر حجم بار خاکی که این پنل های میتوانند تحمل کنند بسیار قابل ملاحظه است و در هر متر مربع میتوانند ۸۰ تن خاک را در خود جای دهند. کم شدن حجم خاکبرداری هم مزیت دیگری از این زهکش ها می باشد که این امر به دلیل ضخامت نسبتاً کم این صفحات زهکش می باشد. از سوی دیگر یکی دیگر از ویژگیهای مثبت این پنل های زهکش حجم گذر آب از این پنل ها است که در هر ثانیه بطور متوسط ۷۶ لیتر آب از هر صفحه عبور میکند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه