قالب های سقفی لایت فرم یا قالب های جایگزین یونولیت از جمله متریال های ساختمانی غیرماندگار یا اصطلاحا غیر سازه ای میباشند که مورد استفاده و کاربرد این نوع قالب های سقفی در سازه های با سقف تیرچه بلوک است. به این صورت که این نوع قالب ها جایگزین یونولیت یا سفال یا بلوک در سقف میگردد و بعد از بتن ریزی از زیر سقف خارج میگردد و در سقف بعدی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

درمورد مزایا و مشخصات فنی این نوع قالب ها مفصل صحبت شده است. در اینجا به بررسی نحوه اجرای این قالب هاب لایت فرم و نحوه خارج کردن آن از سقف و نکات اجرایی کار با قالب جایگزین یونولیت میپردازیم.

نحوه اجرای قالب های لایت فرم جایگزین یونولیت:

نگران اجرا نباشید!!

نحوه اجرای قالب های لایت فرم جایگزی یونولیت هیییییچ تفاوتی با اجرای یونولیت یا بلوک سفالی یا سیمانی ندارد!

ابعاد مختلف:

قالب های لایت فرم از نظر ابعادی و شکل کاملا مشابه یونولیت استاندارد هستند. این نوع قالب های جایگزین یونولیت در عرض های ۴۶ سانتی متر مناسب تیرچه های پاشنه بتنی و معمولی و عرض ۶۶ مناسب تیرچه های فلزی (کرومیت) قابل تهیه هستند.

طول قالب های لایت فرم در حالت عادی یک متر هست که البته قالب ها قابلیت برش دارند و به اندازه های دلخواه قابل برش هستند. (لازم به ذکر است یونولیت یا فوم های سقفی داخل بازار در عرض ۴۶ معمولا دو متری تولید میشوند)

قالب جایگزین یونولیت

قید فلزی چیست و به چه منظور به همراه قالب ها ارسال میگردند؟

به همراه هر قالب لایت فرم جایگزین یونولیت سه عدد قید (میله دوسر خم) ارسال میگردد. کاربرد این قید ها برای استحکام قالب ها روی سقف و بین تیرچه ها میباشد، این قید ها از در رفتن و خارج شدن قالب از روی سقف زمان بتن ریزی یا راه رفتن کارگر روی سقف جلوگیری میگردد.

نحوه جاگذاری این قید ها داخل قالب به این صورت است که حفره هایی داخل قالب وجود دارد که دو سر قیدها میباست از زیر قالب داخل حفره ها شود. لازم به ذکر هست که هیچ پیچ و مهره ای لازم نیست و فقط کافیست سر خم شده قید ها داخل حفره قرار گیرد. ۳ عدد قیدی که برای هر قالب تحویل شده است میباست ابتدا وسط و انتهای قالب جایگذاری گردد.

توجه فرمایید شاید به نظر برسد که بدون استفاده از قیدها قالب هاب لایت فرم قابل اجرا هستند یا اینکه ۲ عدد قید کفابت میکند اما طراحی این قالب ها بر اساس این میباشد که از ۳ عدد قید در ابتدا انتها و وسط قالب استفاده گردد تا استحکام کافی روی سقف قابل اجرا داشته باشد و در زمان بتن ریزی و یا راه رفتن کارگر روی سقف قالب های لایت فرم از جای خورد خارج نگردد که باعث به خطر افتادن جان کارگر یا ریزش بتن به پایین نشود.

قیدها چه زمانی استفاده میشوند؟

پیشنهاد ما در مورد استفاده از قید ها در قالب لایت فرم این است که ابتدا و روی زمین هر سه قید همانطور که در بالا مفصل توضیح داده شد بر روی قالب نصب گردد یعنی مونتاژ قید و قالب ابتدا روی زمین صورت پذیرد سپس روی سقف چیده شود.

قالب ها و قیدهای نصب شده درست ماننده یونولیت های پلی استایرن یا هر بلوک دیگه ای روی لبه یا همان پاشنه تیرچه مینشیند و لبه بتنی تیرچه های معمولی و لبه فلزی تیرچه های کرومیت نشیمنگاه قالب های لایت فرم جایگزین یونولیت هستند.

قالب های لایت فرم جایگزین یونولیت در طول یک متر تولید میگردند و برای طول های بیشتر این قالب هاب روی سقف در جهت طول کنار یکدیگر قرارمیگیرند (به هم میچسبند)

توجه داشته باشید هیچ درزی میان قالب ها بوجود نخواهد آمد و بتن از بین ۲ قالب خارج نخواهد شد.

قالب جایگزین یونولیت

درپوش چیست و نحوه استفاده آن به چه صورت است؟

شاید این سوال برای شما هم پیش اومده باشه که با توجه به طراحی قالب های لایت فرم و اینکه سر و ته این قالب ها باز هستند در موقع بتن ریزی قطعا بتن از این نواحی خارج و به پایین میریزد راهکار چیست؟

برای این منظور و بستن قالب های لایت فرم در ابتدا و انتهای دهانه ها و قسمت های تیر فرعی (ژوین) قطعه پلیمری به عنوان درپوش تولید میگردد.

طراحی باز قالب ها به این منظور است که بعد از بتن ریزی و نیاز به جمع شدن و خارج شدن از ریز سقف قالب میباست انعطاف پذیری لازم جهت جداشدن از لبه تیرچه را داشته باشد بدیهی است که در صورت بسته بودن ابتدا و انتهای قالب خارج شدن از سقف بسیار دشوار و باعث شکستن قالب در کوتاه مدت به دلبل تا شدن قالب میگردد.

ضمنا درپوش ها فقط در ابتدا و انتهای دهانه و قسمت تیر فرعی نیاز است.

بتهر است درپوش ها روی سقف بعد از جازدن قالب ها استفاده گردد همچنین میتوانید روی زمین درپوش را مانند قید ها مونتاژ کرده و آماده روی سقف قرار داده و سقف آماده بتن ریزی میباشد.

جمع بندی و نکات اجرایی:

اجرای قالب های لایت فرم جایگزین یونولیت در سقف های تیرچه بلوک هیچ تفاوتی با اجرای یونولیت ندارد

تنها تفاوت آن یک مرحله خارج کردن قالب هاب \س از بتن ریزی است که یک کارگر ساده در چند ساعت قادر به خارج کردن آن میباشد.

نحوه اجرای این قالب ها نیاز به تخصص ندارد و اجراکار معمولی با راهنمایی تیم فنی شرکت ایران سقف قادر به استفاده از قالب های لایت فرم جایگزین یونولیت است.

قالب ها یک متری تولید میگردد و به اندازه های دلخواه با اره به راحتی قابل برش به اندازه های کوچکتر هستند.

به همراه هر قالب ۳ عدد قید فلزی برای استحکام بیشتر و جلوگیری از در رفتن قالب از روی سقف در موقع بتن ریزی و راه رفتن کارگر ارسال میگردد.

برای بستن ابتدا و انتهای قالب ها از درپوش استفاده میگردد.

قالب جایگزین یونولیت

سخن پایانی:

تیم فنی و پشتیانی حرفه ای شرکت ایران سقف در تمامی مراحا اجرا با شما در ارتباط هستند و به صورت حضوری در پروژه شما و غیر حضوری به صورت تلفنی و ارسال فیلم و عکس شما و اجراکار شما را کاملا از نظر فنی توجیح و جای هیچ نگرانی در مورد اجرا برای شما باقی نخواهد گذاشت.

برای اطلاعات بیشتر یا سوال در مورد قالب های جایگزین یونولیت شرکا ایران سقف با ما تماس بگیرید.